WYDAWANIE OPINII DLA KANDYDATÓW NA KIEROWNIKÓW APTEKI

  • Post category:KOIA / WAŻNE!

Dokumenty wymagane  do wydania opinii dla kandydatów na stanowisko kierownika apteki oraz procedura udzielenia rękojmi należytego prowadzenia apteki

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (Dz.U. z 2021 r. poz. 97) oraz zmianami w ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne informujemy, że

  1. Kierownikiem apteki ogólnodostępnej może być farmaceuta, który spełnia łącznie następujące warunki (art. 88 ust. 2 Prawa farmaceutycznego):
  • posiada tytuł specjalisty w dziedzinie farmacji aptecznej, klinicznej lub farmakologii oraz co najmniej dwuletni staż pracy w aptece ogólnodostępnej w pełnym wymiarze czasu pracy, albo posiada co najmniej pięcioletni staż pracy w aptece ogólnodostępnej w pełnym wymiarze czasu pracy;
  • wypełnia obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego;
  • wypełnia obowiązki członka samorządu zawodu farmaceuty;
  • daje rękojmię należytego prowadzenia apteki.
  1. Zmiana kierownika apteki wymaga złożenia przez podmiot prowadzący aptekę wniosku do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, nie później niż 30 dni przed planowaną zmianą,
    a jeżeli zmiana kierownika apteki jest spowodowana zdarzeniem, na które apteka nie miała wpływu – niezwłocznie po zaistnieniu tego  zdarzenia.
  1. Wojewódzki inspektor farmaceutyczny, niezwłocznie po otrzymaniu wniosku zwraca się do właściwej miejscowo rady okręgowej izby  aptekarskiej, której farmaceuta jest członkiem, o wydanie w terminie 14 dni opinii dotyczącej spełniania warunków pełnienia funkcji kierownika apteki. Brak wydania opinii w powyższym terminie przez radę okręgowej izby aptekarskiej uznaje się za brak  przeciwwskazań do pełnienia funkcji kierownika apteki.
  1. Po otrzymaniu wniosku z WIF, pracownik biura KOIA informuje kandydata na kierownika apteki  drogą telefoniczną lub elektroniczną o wpłynięciu wniosku w jego sprawie oraz konieczności aktualizacji danych o przebiegu pracy zawodowej i innych dokumentów wynikających z przepisów prawa. W celu sprawnego i szybkiego załatwienia sprawy możliwe jest składanie niezbędnych dokumentów do KOIA równocześnie z wnioskiem złożonym do WIF.

Osoba, która już wcześniej zajmowała stanowisko kierownika apteki, składa:

  1. oświadczenie o przebiegu pracy zawodowej
  2. opinia z ostatniego miejsca pracy (opcjonalnie)
  3. kartę szkoleń ciągłych z ostatniego okresu edukacyjnego.
  4. uregulowane składki członkowskie

Osoba, która do tej pory nie zajmowała stanowiska kierownika apteki, składa:

  1. oświadczenie o przebiegu pracy zawodowej
  2. potwierdzenie przebiegu pracy zawodowej (świadectwa pracy):
    a) korzystania ze świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
    i macierzyństwa, obejmujących zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, zasiłek macierzyński, zasiłek opiekuńczy,
    b) urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę,
    c) czasowej niezdolności do pracy,
    d) korzystania z uprawnień związanych z rodzicielstwem, wynikających z kodeksu pracy,
    e) urlopu wychowawczego,
    f) każdego innego przypadku faktycznego nieświadczenia pracy  w aptece,
  3. opinia z ostatniego miejsca pracy (opcjonalnie)
  4. zaświadczenie od obecnego pracodawcy
  5. kartę szkoleń ciągłych z ostatniego okresu edukacyjnego.
  6. uregulowane składki członkowskie

5. Po zgromadzeniu przez biuro KOIA dokumentów wymaganych do      wydania opinii dla kandydata
    na stanowisko kierownika apteki pracownik biura KOIA  zawiadamia kandydata o terminie najbliższego
    posiedzenia Prezydium KORA oraz ustala szczegóły ewentualnego spotkania.

6. Prezydium KOIA na zebraniu zgodnie z ustalonym terminem rozpatruje wniosek WIF dotyczący
    kandydata, analizując zgromadzone dokumenty i na ich podstawie wyraża opinię o proponowanym
     kandydacie na kierownika apteki.

7. Następnie jest ona niezwłocznie przesyłana do WIF i do kandydata.

DRUKI WYMAGANYCH DOKUMENTÓW ZNAJDUJĄ SIĘ W ZAKŁADCE DOKUMENTY DO POBRANIA

UWAGA !
Kierownik apteki, punktu aptecznego, działu farmacji szpitalnej oraz farmaceuta sprawujący funkcję, o której mowa w art. 2 pkt 21a–21c ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, podlega wpisowi do rejestru farmaceutów prowadzonego przez radę okręgowej izby aptekarskiej, na terenie której jest kierownikiem lub sprawuje funkcję.